Urine inleveren voor onderzoek blaasontsteking

Urine onderzoek bij blaasontsteking

Wanneer u een blaasontsteking heeft, doet het plassen meestal pijn. Ook kan het zijn dat u
vaak naar het toilet moet en dan steeds maar weinig plast. Sommige mensen hebben zelfs aldoor het gevoel dat ze moeten plassen. U kunt ook een drukkend
of pijnlijk gevoel hebben in de onderbuik of rug. De urine kan onaangenaam ruiken of er troebel uitzien. Soms zit er bloed in de urine.

Wanneer u denkt dat u mogelijk een blaasontsteking heeft, kunt u uw urine laten testen bij de
huisarts. U vangt daarvoor wat (ochtend)urine op in een schoon potje en sluit dit goed afBij de apotheek kunt u goed afsluitbare
opvangbakjes voor urine kopen
. Ook bij de huisartsen aan de balie zijn urine potjes af te halen. De urine kan het beste binnen twee uur
worden onderzocht. Wanneer dat niet lukt, kunt u de urine in de koelkast bewaren.

Urine
onderzoek kan elke werkdag tussen 08.00 en 10.00 uur. Wij hebben hier een speciale ruimte voor, bij binnenkomst in de praktijk gaat u de
gang links in, dan is het de eerste duur aan de rechter kant. Na het invullen van een urinebriefje kunt u de urine zelf in de koelkast neerleggen.
Zet altijd uw naam en geboortedatum op het potje! U kunt dan uw uitslag verwachten op mijngezondheid.net, heeft u dit nog niet, maak dan een account aan.

*    Indien uw geen MGN heeft kunt u bellen voor
de uitslag in de middag

U kunt zelf veel doen om een blaasontsteking te voorkomen:

• Drink voldoende, liefst ruim twee liter per dag. Hierdoor maakt u meer urine. Om blaasontstekingen te voorkomen, zou u 1 ½
    tot 2 liter urine per 24 uur moeten maken.
  • Wanneer u regelmatig plast, spoelt u bacteriën naar buiten. Plas uw blaas daarom altijd goed leeg. Neem de tijd en ga er
    rustig bij zitten.
  • Bij aandrang het plassen niet uitstellen
  • Geadviseerd wordt te plassen na het vrijen. Hiermee worden bacteriën weggespoeld die rond en in de urinebuis zijn
    gekomen.
  • Veeg na toiletbezoek van voren naar achteren af. Hiermee voorkomt u dat bacteriën uit de ontlasting bij de urinebuis kunnen
    komen.
  • Ook het drinken van cranberrysap kan een blaasontsteking soms helpen voorkomen.

Deze maatregelen zijn ook belangrijk wanneer u al een blaasontsteking heeft. Een lichte blaasontsteking kan hiermee zelfs vanzelf over gaan